Jewish Community Center


gebouw: Jewish community center
locatie:   Trenton, Ewing Township, New Jersey, VS
functie:   Kleedruimte van een zwembad
bouwlagen: 1
projectduur: 1954-1955


Served en service spaces:

Kahn vond dat ruimtes die de hoofdfunctie dienen niet in een afgezonderd deel van de ruimte geplaatst moeten worden maar hun eigen structuur moeten krijgen en zich in vorm moeten onderscheiden. in het JCC (Jewish Community center) heeft hij dit gedaan door de constructie dat de hoofd functie dient door de ruimte vorm te geven ook te laten dienen in de diende functie die het gebouw nodig heeft zoals opslag, verkeersruimte en toiletten. het hele gebouw moest als een soort doolhof functioneren, waarbij geen enkele vierkante meter ongebruikt is.

Basis vormen:

het gebruik van basis vormen is kenmerkend voor louis kahn ook hier in het JCC is dit duidelijk merkbaar, hij laat vierkanten overlappen en doorlopen in tegelijk. de overlappende delen zijn ook weer service ruimtes. ook het griekse kruis dat Kahn gebruikt voor de totale indeling van het gebouw is natuurlijk een vorm die al in de griekse tijd en later in de renaissance veel voorkomt in kerken en tempels, dit is ook weer een kenmerk voor Kahn architectuur hij behandelt elk gebouw als een tempel voor het geen er in moet plaats vinden, ook het atrium in het midden van het complex is een denk ik een referentie naar dit soort bouwwerken. 
afbeelding 1,
plattegrond JCC
       De reden dat Kahn veel met Basis vormen werkt is eigenlijk vrij simpel, wetende hoe hij denkt over wat vorm is "vorm is de realisatie van het verschil tussen het ene en het andere, in essentie wat zijn zijn karakteristieke". Basis vormen zijn hier heel duidelijk in ze zijn dan ook vernoemd naar hun karakteristieke eigenschappen bijv. vierkant, driehoek. dat is denk ik de voornaamste reden waarom hij veel basis vormen gebruikt, het enige vreemde hieraan vindt ik dat dit bij de aanblik van het gebouw niet zo zeer duidelijk is, deze simpele eigenschappen van vorm zijn voornamelijk te zien op de plattegrond. In zijn latere gebouwen zijn deze vormen wel steeds meer in het aanzicht gekomen.
afbeelding 2,
grieks kruis

Natuurlijk licht:

Ook natuurlijk licht iets waar Kahn veel mee experimenteerd, "er zit een gevoel van eerbied voor water, licht en lucht bij ons ingebouwd". dit gezegd zorgt er voor dat de gebruiksruimtes door het jaar gebruik maken van natuurlijk licht. In het JCC heeft hij dit gedaan door het dak iets terug te leggen van de buiten muren van de kleedruimtes hierdoor valt er veel licht binnen door de dag en door het jaar heen. deze opening zorgt er ook voor dat er een natuurlijke ventilatie plaats vind door de ruimte heen. Daarnaast heeft hij de piramide vormige daken bij de top afgekapt en daar een oculus in gemaakt waardoor ook het middelste deel van de kleedruimtes natuurlijk wordt belicht. De daken liggen bij de scheidings wand tussen de kleedruimten en het atrium op de wand maar hebben geen goot dit doet Kahn met opzet zodat het regen water over de muren zou lopen wat een bijna poëtisch effect moet geven. 

afbeelding 3,
buitenaanzicht van de ingang.

Ingang:

De ingang van het complex is gepositioneerd aan de zuid kant van het complex en wordt aan geduid door een muur schildering. Kahn hield niet van gebouwen waarbij de gevel erg duidelijk element was binnen het gebouw ook in dit gebouw is dit het geval. zoals ik al eerder noemde is ook dit gebouw een tempel voor het geen dat er in plaats vindt, zoals ook in meerdere van Kahn gebouwen maakt hij een lage ingang om daarna de grote van de daarop volgende ruimten te benadrukken, (zie Yale Center for British Art).

afbeelding 4
Blik op de holle kolom op de hoek van de kleedruimtes.



afbeelding 6,
Blik op de holle kolom op de hoek van de kleedruimtes.
afbeelding 5,
blik op de douches in de "lichtbak" tussen het dak en de wand.
afbeelding 7,
blik op het atrium en de kleedruimte
afbeelding 
blik op het atrium.




Vormsoorten:

Samenhang, hij rangschikt de ruimtes die vooral functioneel 
vormgegeven zijn tot een samenhangend geheel. 
hieronder zie je hoe Kahn  


Insnoeren, bij bijna al zijn gebouwen zorgt hij voor een duidelijke grens van zijn gebouw. 
hieronder is te zien hoe dat hij de grens van het gebouw heel duidelijk aangeeft. zie afbeelding 4 voor een foto.

Verbinden, hij verbindt de verschillende ruimtes vaak 
door een atrium of ander centraal geplaatste ruimte.

Vormconcepten:

Symmetrie, al zijn gebouwen zijn in basis lijn symmetrisch ingedeeld, 
veel hebben nog een 2e symmetrie as 
Hard en zacht, hij maakt vooral gebruik van 2 materialen 
hout=zacht  en beton=hard.
Met hout wil hij de meer persoonlijke gebruiksruimtes aanduiden.
Het harde beton wordt gebruikt om de rest van de ruimtes mee te maken 
dus verkeersruimtes en werkruimtes.


Structuur, zijn gebouwen hebben altijd een duidelijke structuur, 
in het JCC is dit gedaan met een raster, 
andere gebouwen maken ook gebruikt van andere structuren, 
zoals de concentrische lagen in het Exeter center.



Structuur en basiselementen:

Een raster vormt de hoofdt vorm van het gebouw.
De dragende constructie van het dak
heeft een duidelijk raster in de kolommen.
Symetrisch.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten